>нитове на болстери

Здравейте.

Тъй като забелязах, че някои колеги имат проблеми със слагането на нитове на болстерите, реших да кажа туй-онуй. Под „проблеми“ разбирам лош краен резултат, който, за съжаление се появява при лъскането и полирането и не е поправимо, …. освен наново. Та спънките са доста – на първо място е добре, ако има време, да се намери хубава и с точен диаметър неръждаема тел/въобще визирам само неръждавейка, но то е същото и с другите нитове/. Ползваме електроди неръждавейка или кой каквото намери; значи трябва да се намери и най-близката възможна по диаметър бургия. Пробиването на чиста дупка е много важно и нитът да не „хлопа“. Нитът е много добре почистен и дупката е пробита; отрязваме нита с 0.5 мм да стърчи от двете страни на готовия, но неполиран още болстер – казвам ГОТОВИЯ, защото ако след занитване изпилиш още половин мм от болстера, барабар с нита – със сигурност ще имаш изненади. От двете страни на нита се прави фаска, щото иначе при занитване ръбът бързо се разплесква и те лъже – не виждаш как върви занитването. После – на едно място четох за един първи силен удар по нита – доста силен, за разлика от занитващите удари после. Много колеги ще потвърдят, че по време на занитване , при обръщане за последователно занитване и на двете страни, нитът „се мести“, в едната и в другата страна. Идеята на този единствен начален силен удар е да осигури/по възможност/една деформация на нита точно в областта на танга и нитът да се задържи там – поне малко, за да го няма това движение в двете посоки. Разбира се, ако нитът е с голям допуск спрямо отвора в танга това няма да се случи и рисковете за некачествен нит се увеличават. После се започва с многото малки удари по нита от двете му страни и се вижда видимото му разплескване.  Какъв да е чукът – хубаво е да е малко чукче за да може по-лесно да се контролират ударите;  за формата на главата – в литературата споменават за „чукове за нитоване“, но то е малко условно – какво нитоване, нитования бол; но логиката води до заоблена форма на главата на чука, за да си спокоен, че няма да подбиеш готовия болстер с ръба на квадратния чук. Аз съм купувал такова чукче от английски ибей – за нитоване, то не е кръгло, но с много силно заоблени ръбове – всъщност ще го снимам, и е относително дълго, за да ти е по-удобно за нитоване – под дълго разбирам разстоянието между дръжката и челото на чука е поне 4 см. Хубаво е нитът да е максимално мек за да се разплеска равномерно, да не се бърза, защото после наистина не е поправимо и нитът, както казваше баща ми – „излиза за да си види майстора“.  В цялата гимнастика единственото неспасяемо нещо е различния цвят на двете стомани – това може да се налучка с практика, да се подберат и НАДПИШАТ подхождащите си стомани, и така сме готови за СЕРИЙНОТО ПРОИЗВОДСТВО.

Мисля, че същите неща важат и за нитовете в дървесината, костта, рогата и пр – просто там трябва да внимава с разплескването, щото костта много лесно се пука, някое дърво също, особено по периферните нитове. Работата с главичар не е лесна за точно тези нитове, Манли ползват такива, но те имат серийно производство и там нещата и практиката са друго. Сещам се за един фокус, даже някой си беше играл в Knivesbg – месингова тръбичка и в нея стоманения нит, там пак са важни точните диаметри на елементите – но това не съм правил още.

Още нещо, понеже на няколко мачетета слагах дъжки и нитовете бяха пирони, по диаметъра на готовите дупки, та там се слагат подложни шайби, защото пироните бяха с диаметър ф5 и ф 6 мм, бая материал и при разплескването със сигурнот щеше да прецака чирена. Там стана нещо интересно  –  добре е да се опитате да удряте само по нита, а не по шайбата, защото от леките удари ръбчето на шайбата се подби и и стана остро като нож, та трябваше после да ги запилвам с малка пиличка.

Последно, когато след като нитовете са готови на дървената дръжка и решиш да ги подравниш на гриндера или на друго машинно устройство, ако дадеш ряз нитът прегрява, става леко червен прави черно кръгче, което е срам за майстора.

Айде дерзайте, ако се сетя още нещо ще допълня това първо за блога ми материалче.

12.06.2011 г.

 

П.П. Подсетиха ме, че имам какво да допълня по темата – когато нито вете се дебели, 3, 4 и нагоре милиметра аз винаги ги отвръщам с оксижен или горелка. Другото е, че за отстраняване на гореописан проблем с „мърдането“ на нитовете в началото на занитването – в средата на нита удрям няколко центъра и така нитът се захваща в танга и улеснява нитоването. Ето и снимка – тези нитове са 5 мм. Успех!

 

SANYO DIGITAL CAMERA

Advertisements
Comments
7 Коментари to “>нитове на болстери”
  1. Евгени каза:

    Това за халтавенето на нита при нитене и обръщане не го схванах !? Аз нямам такъв случай, не знам и как може да се получи.
    Аз когато обръщам , подлагам дръжката на малка наковалня и притиснам, така че да няма никакъв ход.
    Моето чукче е със същата маса като това горе. Добре е да се полира работната пета на чукчето, защото в последствие това ни спестява работа. При дръжки със сложна геометрия това е доста в помощ.

    Гого, добре си ги подредил нещата в статията

    • gogotattoo каза:

      Евгени, сега кат се замисля, това халтавене става при дебелите нитове – 5 или 6 мм, щото при малките много бързо се затяга. При големите иска доста повече бой и като чукаш от едната страна и обръщаш от другата, докато обереш рамномерно луфта от двете страни – оно нитът се мести; и ако операторът не е много прецизен може от едната страна да сплеска два пъти повече отколкото от другата, а ако не се халтави нитът – то операторът ще бъде улеснен в преценката си….

  2. gogotattoo каза:

    Аз всичко ти чета, ама не разбрах последното писмо

  3. kova4ev каза:

    Представям първия продукт на металолеярната гаражна манифактура,както и възможностите на новата ми макро леща:
    http://media.snimka.bg/8853/023962107-big.jpg?r=0
    http://media.snimka.bg/8853/023962106-big.jpg?r=0
    http://media.snimka.bg/8853/023962104-big.jpg?r=0

    Куц ден- пак прецаках гипса и си счупих потата. За да задоволя дневните нужди от игра с горелката дълбах калъп в дъска 🙂

  4. Евгени каза:

    Я виж това ще ти хареса ли за хедър?

    • gogotattoo каза:

      Евгени, картинката е супер – ще я използвам когато някой келеш каже – Абе къв маг си ти – и аз ще сложа тоз хедър и ще го убия – хахаха.

      Гледам що коментари „по същество“ на темата за нитовете надиплихме – ще трябва да измисля некоя тема МОАБЕТ и там да ги мятам – ще помисля.

  5. gogotattoo каза:

    Гледам Тинко прави сайт-блог в момента, ще го метна и него тука – той е от пичувити 🙂

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: